Keho tarvitsee rasvaa

Rasvaa pidetään usein vain energianlähteenä, monesti jopa turhana. Kaikkea rasvaa ei kuitenkaan ole syytä välttää. Tärkeintä on rasvan laatu, niinpä terveelliseen ruokavalioon kuuluu myös riittävä määrä hyvälaatuista rasvaa. Keho pitää erityisesti pehmeistä rasvoista, joita se tarvitsee kaikkien solujen rakennusaineeksi sekä moniin eri toimintoihin ja terveenä pysymiseen.

Rasvaa tarvitaan tärkeiden vitamiinien imeytymiseen, soluseinien rakennusaineeksi ja eimistön tärkeiden aineenvaihdutatapahtumien ohjaamiseen.

Pehmeä ja kova rasva

Rasvahapot, jotka ovat rasvan rakennusaineita, eroavat toisistaan rakenteeltaan. Toiset rasvat ovat pehmeitä ja toiset kovia. Siksi niillä myös on erilaiset vaikutukset terveyteen. Elimistö osaa valmistaa osan tarvitsemistaan rasvahapoista, mutta osaa ei ja siksi ne on saatava ruoasta.

Rasvojen vaikutukset terveyteen näkyvät usein vasta vuosien käytön jälkeen. Kannattaa siis katsoa tulevaisuuteen ja harkita, kuinka paljon ja minkä tyyppisiä rasvoja syö.

 

Pehmeä rasva


Ruoan rasvasta vähintään 2/3 pitäisi olla hyvää pehmeää rasvaa. Pehmeät rasvat ovat tyydyttymättömiä rasvoja, jotka jaetaan kertatyydyttymättömiin ja monityydyttymättömiin.

Kertatyydyttymättömiä rasvahappoja on runsaasti esimerkiksi

 

kasviöljyissä, kuten rypsi- ja oliiviöljyissä

pähkinöissä ja manteleissa

avokadossa

Becel-margariinissa, -kasvirasvalevitteissä ja -ruoanvalmistusrasvoissa

Monityydyttymättömiä rasvahappoja on runsaasti esimerkiksi

 

rasvaisessa kalassa, kuten lohessa, silakassa ja makrillissa

kasviöljyissä, kuten rypsi-, auringonkukka- ja pellavansiemenöljyissä

Becel-margariinissa, -kasvirasvalevitteissä ja -ruoanvalmistusrasvoissa

 

Kova rasva

Elimistön ei tarvitse saada ruoasta kovaa rasvaa, koska se osaa valmistaa sitä itsekin. Kovaa rasvaa ovat tyydyttyneet ja transrasvat. Liian runsas kovien rasvojen saanti on yksi merkittävimmistä liian korkeiden kolesteroliarvojen syistä. 

Tyydyttyneitä rasvahappoja on esimerkiksi

 

voissa

kookosöljyssä

rasvaisessa lihassa, makkaroissa

juustossa

täysmaidossa

runsasrasvaisessa kermassa

muissa runsasrasvaisissa maitotuotteissa

Trans-rasvahappoja on esimerkiksi

 

leivonnaisissa ja kekseissä, joilla on pitkä säilyvyysaika

uppopaistetuissa grilliruoissa.